בניית תוכנית עסקית
רוב בעלי העסקים שאני מכירה, לא עובדים עם תוכנית עסקית מסודרת, והאמת עד היום לא הצלחתי להבין מה אתה עושה כשאתה קם בבוקר, אם אין לך תוכנית עסקית, שאומרת לך מה לעשות.
הקושי הגדול ביותר שלנו כבעלי עסקים היא לחשוב אסטרטגית, לתכנן, לפתח, כשאנחנו טובעים בתוך השוטף של העסק. ולכן זוהי הסיבה שנרצה לעצור באזור נובמבר – דצמבר בכל שנה ולתכנן את השנה קדימה. וכן, יכול להיות שבפעם הראשונה שנשב לבנות תוכנית עסקית, זה יהיה לא פשוט, או קצת מורכב. אבל כמו כל דבר בחיים, זוהי מיומנות חשובה, שפשוט צריך לפתח.
אז מה כוללת תוכנית עסקית?
האמת היא שהמון המון דברים, בעיקר המון טבלאות, אבל בואו נתמקד בעיקר:
• מטרות אישיות ועסקיות שמוגדרות על פי מודל SMART
• סל שירותים שבנוי על פי משפך שיווקי פסיכולוגי ותמחור כל שירות ומוצר
• בחירת ארבעה ערוצי שיווק על פי קהל היעד והמיקוד שבחרנו
• הגדרת שיתופי פעולה כדאיים, שיהיו גם רווחיים וגם יקלו עלינו את עבודת השיווק.
• פריסה שנתית והתמודדות עם העונתיות ומגמות שונות של כל עסק בפני עצמו
שתכנית עסקית עלולה להיתפס כדבר מסובך ומורכב, אבל האמת היא שזה דיי פשוט. זה אומנם לוקח זמן ומחשבה, אבל מהרגע שתתחילו לעבוד בצמוד אליה, לא תוכלו להפסיק.
והדבר החשוב ביותר שלא ציינתי, אם אתם בונים תוכנית שתשב באיזו מגירה, תחסכו לעצמכם את הזמן ולכו לים. תוכנית עסקית טובה, היא כזו שפתוחה במחשב בכל יום וכזו שאתם מתייחסים אליה בכל יום ופועלים על פיה.